ARTYKUŁY

  klub
strona główna
aktualności
informacje
prasa
wydarzenia
wywiady
  liga
kadra
terminarz
mecze
tabela
  historia
kronika
resoviacy
1905...
Rzeszów
artykuły
  www
e-muzeum
foto
linki
kontakt
księga gości
forum

 













 

 

Sporty motorowe i żużel w Resovii


Z końcem lat czterdziestych oraz w latach 1950 i 1951 prowadziła działalność w ramach klubu sekcja motorowa. Grono motocyklistów nie było liczne. Działalność sekcji ograniczała się do udziału w defiladach z okazji uroczystości państwowych oraz startów w okolicznościowych rajdach. Wśród grona zawodników i działaczy do najbardziej aktywnych należeli m.in. T. Tondera, Albin Małodobry i Edward Gutowski..
Dopiero w 1952 roku z inicjatywy Antoniego Kusego i Tadeusza Tondery powstała w Resovii silna sekcja motorowa. Skupiała ona dużą liczbę miłośników rajdów, crossów i wyścigów ulicznych. Motocykliści startowali wówczas na swoim własnym sprzęcie. W tym okresie nie było imprezy by sekcja nie brała w niej udziału i nie odnosiła cennych zwycięstw. Już w zimowym rajdzie na rozpoczęcie sezonu motocykliści zajęli I miejsce dzięki świetnej jeździe J. Dyląga (na zdjęciu) i Edwarda Gutowskiego. Powtórzyli sukces w II Rajdzie Pierścieniowym startując w składzie: Dyląg, Gutowski, Rajkowski, Mroczka, Kutaj i Ogrodnik.
Dużym sukcesem zawodnika Resovii J. Dyląga zakończyły się uliczne wyścigi w Rzeszowie, w których zajął pierwsze miejsce w kategorii maszyn do 250 ccm.
W 1953 motocykliści dwukrotnie wzięli udział w wyścigach ulicznych, które wówczas wzbudzały duże zainteresowanie publiczności. W pierwszych zawodach na otwarcie sezonu w kategorii do 125 ccm Staromiejski zajął 4 miejsce, a w kategorii 250 ccm zwycięstwo odniósł Mroczka. W wyścigach o Błękitną Wstęgę Rzeszowa dwa piękne sukcesy odnieśli Mroczka i Dyląg. Pierwszy triumfował w kategorii maszyn do 250 ccm, drugi w kategorii do 350 ccm.
Sezon 1954 był znów obfity w imprezy. Najpierw sekcja zwyciężyła w zimowym rajdzie, a później zdobyła Puchar ZS Gwardia za 1 miejsce w Rajdzie Szlakiem gen. Waltera. W wyścigach ulicznych w Rzeszowie znów zwycięstwo odnosi Dyląg będąc najszybszym w kategorii do 250 ccm. 3 miejsce w tej kategorii zajął Szetela, podobnie jak jego kolega Koza w kategorii do 125 ccm. Następny rajd zorganizowany przez ZW LPŻ również przynosi sukces sekcji Resovii. Zespół w składzie: Gibała, Szetela, Koza zajął w kategorii 125 ccm, w silnej konkurencji 1 miejsce.
Rok 1955 był ostatnim sezonem dla sekcji Wydatki związane z udziałem w imprezach i konserwacja sprzętu były zbyt duże aby zawodnicy i klub mogli sobie na nie pozwolić. W dodatku reaktywowano przedwojenny klub RTKM, który przejął motocyklistów Resovii. Jedynym sukcesem odnotowanym na zakończenie działalności sekcji było zajęcie przez Gibałę 1 miejsca w wyścigach ulicznych w Rzeszowie w kategorii maszyn 125 ccm.


Józef Dyląg, król toru żużlowego na stadionie Resovii | źródło: Bogusław Kotula

W latach pięćdziesiątych modnym sportem w Rzeszowie był żużel. Zawody żużlowe organizowane na torze żużlowym Resovii ściągały masę publiczności. Początkowo organizowane były na bieżniach lekkoatletycznych na starych podrasowanych motocyklach montowanych w warsztacie Edwarda Gutowskiego. W tym czasie organizowano mistrzostwa zrzeszeniowe w skali ogólnopolskiej. W barwach Resovii- Ogniwa startował później m.in. czołowy motocyklista J. Dyląg. Dyscyplina rozwijała się z każdym rokiem i zdobywała coraz większe rzesze zwolenników.
Kiedy w 1956 roku powstały w tym sporcie ligi państwowe, Resovia doczekała się nawet zespołu w II lidze. Rezerwa  Budowlanych Warszawa, którą zaliczono do II ligi, przeniosła się do Rzeszowa i występowała pod szyldem Resovii. Pod kierownictwem początkowo J. Dyląga, a później K. Lubaczewskiego, żużlowcy odnieśli kilka cennych zwycięstw. Wygrali m.in ze Stalą Gorzów i Gwardią Poznań (31-21, 30-22), a zremisowali ze Startem Gniezno i AMK Katowice. W barwach Resovii obok zawodników warszawskich: Piotrowskiego, Korusa, Witwickiego, Brzozowskiego i Trypenbacha jeździli także rzeszowianie Gibała i Chmiel. Szał żużlowy trwał jednak bardzo krótko. Ze względów organizacyjnych sekcja została rozwiązana.
 

Rok 1956 - 2 liga grupa północ

    pkt zwyc. rem. por. małe pkt.
1  Włokniarz Częstochowa 26 13 0 1 + 260
2  Stal Gorzów Wlkp. 23 11 1 2 + 158
3  AMK Katowice 15 7 1 6 + 17
4  Resovia Rzeszów 14 7 0 7 - 5
5  Sparta Śrem 13 6 1 7 - 18
6  Gwardia Poznań 12 6 0 8 - 18
7  Start Gniezno 7 3 1 10 - 176
8  Kolejarz Piła 2 1 0 13 - 218

 

Jednym z najzagorzalszych zwolenników rzeszowskiej i resoviackiej motoryzacji był:
Edward Gutowski. Urodził się na rzeszowskich Budach 16 lipca 1909 roku. Był synem Anny z Sikorów i Bronisława pracownika kolejowego. Miał czterech braci i siostrę. Ukończył w 1923 roku Szkołę Powszechną i rozpoczął naukę rzemiosła w Zakładach Mechanicznych „Kuźnica” i praktykował także w Zakładzie Elektromechanicznym Władysława Macha. Był także uczniem Zawodowej szkoły Dokształcającej im. M. Borelowskiego, którą ukończył w 1927 roku. Rok później zdał egzamin czeladniczy i otrzymał zawodowe prawo jazdy w szkole Alfreda Kobera w Rzeszowie. Pracował dorywczo jako kierowca autobusu na trasie Jarosław - Sieniawa, Jarosław – Lwów i do Ulanowa.
W 1931 roku otworzył swój warsztat mechaniczny przy ulicy Sobieskiego, gdzie dokonywał napraw różnego rodzaju urządzeń mechanicznych, w tym także maszyn rolniczych i rozpoczął produkcję rowerów. Dnia 3 lipca 1934 roku wykonał pierwszą ramę do roweru marki „Gutowski”. 13 marca 1935 roku we Lwowie zdał egzamin mistrzowski i rozpoczął kształcenie uczniów. W tym czasie swoje zainteresowania skierował ku motoryzacji. Ożenił się z Jadwigą Długasiewiczówną z którą miał trzy córki i syna. W 1938 roku rozpoczął budowę domu i warsztatu przy ulicy Grunwaldzkiej. Po wkroczeniu Niemców nowy warsztat Gutowskiego został zajęty, a działalność prowadził on w dawnym zakładzie przy ulicy Sobieskiego. W 1943 powrócił na ulicę Grunwaldzką. Był aktywnym członkiem okupacyjnej konspiracji w ZWZ – AK pseudonim „Skok”. Wsławił się wykupieniem wraz z szewcem Gąską za litr spirytusu tablicy pamiątkowej poświęconej Marcinowi Lelewelowi – Borelowskiemu wyrwanej ze ściany „Sokoła” i ukryciem jej na swoim podwórzu pod psią budą. Po wojnie została wmurowana w kamienicę, gdzie Borelowski prowadził w Rzeszowie swój zakład. 
 


Stadion Resovii z torem żuzlowym | Bogusław Kotula
 

Po wojnie na krótko warsztat Gutowskiego zajęło Wojsko Polskie, później Komenda Wojewódzka MO. W latach 1945 – 1949 pracowało u niego kilku młodych miłośników motoryzacji. Jednym z nich był jeden z najlepszych polskich żużlowców Eugeniusz Nazimek. W lutym 1950 roku Edward Gutowski został aresztowany za przynależność do wrogiej PRL organizacji i za posiadanie broni. Zakład został upaństwowiony, a on sam przesiedział rok w więzieniu na Montelupich w Krakowie.
W 1956 roku przystąpił do organizacji nowego warsztatu przy ulicy Grunwaldzkiej 20 i w nim pracował do końca życia. Wykształcił w sumie około 40 uczniów pasjonatów i pionierów motoryzacji. Pasją jego życia był sport i motoryzacja, które stanowiły inspirację jego działań społecznych. Jak każdy chłopak grał w piłkę nożną, od 1933 roku jeździł na nartach, ale główną działalność rozwinął jako propagator i zawodnik w sportach motorowych. Był jednym wieloletnim sympatykiem i członkiem RTKM Rzeszowskiego Towarzystwa Kolarzy i Motorzystów, gdzie kolarstwo uprawiali jego dwaj bracia. Po 1945 roku został członkiem i zawodnikiem sekcji motorowej Resovii i RTKM. Był jednym z inicjatorów i budowniczych toru żużlowego na stadionie Resovii, który dzięki jego Pożyczce – 2 miliony złotych – mógł być ukończony. Zwrotu pożyczki dokonywano z przychodów jakie stanowiła sprzedaż biletów. Od 1928 roku był właścicielem różnych samochodów z wyjątkiem lat 1950 – 1956, pierwszy z nich to „Siglic – Berlin”, oraz motocykli wyścigowych Rudge i NSU-600, na których między innymi stawia pierwsze kroki jako żużlowiec Eugeniusz Nazimek. Od 1949 roku Edward Gutowski był wiceprezesem RTKM, zawodnikiem, wychowawcą młodzieży, działaczem sportowym. W latach pięćdziesiątych organizował i uczestniczył w licznych rajdach samochodowych i motocyklowych.
Przed wojną był Edward Gutowski członkiem i działaczem Stowarzyszenia Rękodzielników „Gwiazda” i Zrzeszenia „Jedność” im. M. Lelewela – Bortelowskiego. Po 1956 roku był w zarządzie rzeszowskiego cechu, a później przez cztery kadencje Starszym Cechu – Cechmistrzem. Brał udział w licznych akcjach i inicjatywach rzeszowskiego rzemiosła. Był współfundatorem i ojcem chrzestnym strażackiego  samochodu bojowego (autopogotowia) „Huragan”, był aktywnym członkiem komitetów odbudowy pomników Mickiewicza i Kościuszki, inicjatorem budowy „Domy Rzemiosła” i fontanny w Parku Łączności z Polonią przy ulicy Pułaskiego. Z jego inicjatywy rzeszowskie rzemiosło ufundowało w 120 rocznicę wybuchu Powstania Styczniowego obelisk upamiętniający płk. Marcina Lelewela- Borelowskiego. W 1980 roku otrzymał godność Honorowego Starszego Cechu w Rzeszowie. Od 1970 roku był członkiem Stronnictwa Demokratycznego, przewodniczącym Koła Rzemieślniczego i przewodniczącym Koła SD w Rzeszowie. Już jako wdowiec po raz drugi ożenił się w 1971 roku z Wandą Kubień. Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Medalem 40-lecia PRL, Złotym Medalem Jana Kilińskiego, Honorową Odznaką Rzemiosła i innymi. W 1981 roku został wpisany jako Zasłużony dla Miasta Rzeszowa do Księgi Honorowej. Zmarł 25 maja 1985 roku w Rzeszowie i spoczywa na cmentarzu na Pobitnej.

 "Resovia" | Lesław Grzegorczyk
                                                                         
"Na kuca po kampe" | Bogusław Kotula
                                                                                                                  resoviacy.pl

 

 




















































































































































































 

 

 

 

 

 

 

 

 

| ... do artykuły  |

 
© 2006 | resoviacy.pl  serwis informacyjny CWKS Resovia Rzeszów | design by